• Alle leasevormen & merken

  • Binnen 2 minuten je lease geregeld

Koffertje van de Miljoenennota met skyline van Den Haag op de achtergrond op Prinsjesdag

Dinsdag 7 oktober 2025 - Erwin Mangon

Miljoenennota 2026: wat verandert er voor jou?

De Miljoenennota 2026 brengt diverse fiscale maatregelen met zich mee die een directe invloed hebben op automobiliteit, autobezit, autobelastingen en het gebruik van zakelijke en privéauto’s. Zowel particulieren als ondernemers doen er goed aan om zich te verdiepen in de aankomende wijzigingen. In dit artikel bespreken we de impact van de aangekondigde veranderingen aan de hand van actuele onderwerpen zoals bijtelling elektrische auto 2025, belasting auto, SEPP-subsidie, CO2-uitstoot, en andere relevante fiscale regelingen.

Bijtelling elektrische auto 2026: wat kun je verwachten?

De overheid bouwt de fiscale voordelen voor elektrische auto’s verder af. Waar in 2025 nog een verlaagde bijtelling van 16% geldt tot een cataloguswaarde van €30.000, wordt dit voordeel in 2026 opnieuw versoberd.

Vanaf 1 januari 2026 geldt voor alle nieuwe volledig elektrische auto’s het reguliere bijtellingspercentage van 22%. De overgangsregeling waarbij elektrische auto’s gedurende 60 maanden (vijf jaar) na eerste registratie hun oorspronkelijke bijtellingspercentage behouden, blijft wel van kracht.

Dat betekent concreet:

  • Rijd je in een elektrische auto die in 2025 op kenteken is gezet? Dan behoud je nog maximaal 60 maanden de 16%-regeling.
  • Schaf je of lease je een elektrische auto in 2026? Dan betaal je direct 22% bijtelling, net als bij benzine- of hybrideauto’s.

De overheid ziet deze wijziging als een stap richting een meer gelijk speelveld tussen elektrische en fossiele auto’s, omdat de aanschafprijzen van EV’s dalen en de markt volwassen wordt.

Wie nog wil profiteren van de lagere bijtelling doet er dus goed aan om vóór het einde van 2025 een elektrische auto te laten registreren. Daarna geldt het normale tarief, ongeacht aandrijving of uitstoot.

Bijtelling auto van de zaak: ook hybride en benzineauto’s geraakt

Naast elektrische voertuigen zijn er ook ontwikkelingen voor auto’s op fossiele brandstoffen. Vanaf 2027 betaal je als werkgever extra belasting (een pseudo-eindheffing via de loonbelasting) op alle zakelijke auto’s die niet volledig uitstootvrij zijn. Deze regeling geldt voor alle auto’s die ter beschikking worden gesteld en ook privé worden gebruikt. De extra belasting bedraagt 12% over de cataloguswaarde (of marktwaarde bij auto’s ouder dan 25 jaar). Dit raakt vooral de bijtelling auto 2025 bij hybride en benzineauto’s.

Bijtelling youngtimer: niets nieuws, maar let op waarde en CO₂-uitstoot

Voor youngtimers (auto’s ouder dan 15 jaar) blijft de regeling van 35% bijtelling over de dagwaarde voorlopig bestaan. Maar doordat ook deze auto’s meestal niet uitstootvrij zijn, vallen ze vanaf 2027 óók onder de nieuwe pseudo-eindheffing. Hierdoor stijgt het totale bijtellingsbedrag alsnog. De CO2-uitstoot auto is dus niet alleen belangrijk bij bpm, maar ook bij bijtelling.

Belastingen op auto’s in 2026: wat verandert er concreet?

Belasting auto en bpm: CO₂ bepaalt de hoogte

De belasting auto stijgt indirect door aangepaste bpm-regels. Vanaf 2026 gaan de CO₂-schijfgrenzen jaarlijks omlaag, terwijl de tarieven per gram CO₂ juist omhoog gaan. Hierdoor vallen auto’s sneller in een hogere bpm-schijf en betaal je dus meer bij aanschaf. Deze aanpassing maakt het minder aantrekkelijk om een vervuilende auto aan te schaffen. De co2 belasting auto krijgt op deze manier steeds meer impact.

Belasting auto berekenen wordt hierdoor complexer. Je moet rekening houden met de CO₂-uitstoot, het type brandstof, het bouwjaar en de cataloguswaarde. Het is aan te raden om gebruik te maken van een online bpm-calculator of de officiële rekenmodules van de Belastingdienst.

Motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) elektrische auto’s

De belasting elektrische auto blijft voorlopig lager dan die voor fossiele auto’s. In 2025 geldt een korting van 75% op de motorrijtuigenbelasting (MRB). In 2026 wordt deze korting teruggebracht naar 30%, in 2029 is dat nog 25% en vanaf 2030 geldt het normale tarief. Deze regeling geldt alleen voor personenauto’s op waterstof of volledige elektromotor.

De belasting elektrische auto 2025 is dus nog voordelig, maar de voordelen nemen af. Wie nadenkt over de overstap naar elektrisch rijden, doet er goed aan dit op korte termijn te doen.

Let op: voor plug-in hybrides en elektrische bestelbussen eindigt de korting al per 2026.

SEPP-subsidie 2026: lagere bedragen en beperkt budget

De populaire SEPP-subsidie (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren) blijft ook in 2026 bestaan, maar het beschikbare budget en de subsidiebedragen worden verder afgebouwd. De regeling blijft bedoeld voor particulieren die een nieuwe of tweedehands elektrische auto willen kopen of private leasen.

Voor 2026 geldt naar verwachting:

  • €2.500 subsidie bij de aankoop of lease van een nieuwe elektrische auto
  • €1.500 subsidie bij de aankoop of lease van een tweedehands elektrische auto

De voorwaarden blijven grotendeels gelijk: de catalogusprijs van de auto moet liggen tussen €12.000 en €45.000, en de actieradius moet minimaal 120 kilometer bedragen.

Let op: het budget voor 2026 is beperkt. De ervaring leert dat de subsidiepot vaak binnen enkele maanden na opening volledig vergeven is. Wie van plan is om in 2026 een elektrische auto te kopen of te leasen, doet er goed aan om zich vroeg in het jaar aan te melden via het RVO-portaal.

De SEPP-subsidie 2026 blijft daarmee een financieel voordeel voor particulieren die elektrisch willen rijden, maar de regeling beweegt duidelijk richting een geleidelijke afbouw van overheidsondersteuning voor elektrische voertuigen.

Accijnzen op brandstof blijven verlaagd

De accijnskorting op brandstoffen zoals benzine, diesel en LPG is verlengd tot 1 januari 2027. Voor 2026 blijven de accijnzen ongewijzigd op €0,79 per liter benzine, €0,52 per liter diesel en €0,19 per liter LPG. Er komt ook geen inflatiecorrectie op deze bedragen. Goed nieuws dus voor iedereen met auto’s op benzine of diesel.

BPM wordt strenger vanaf 2026

Vanaf 2026 worden de bpm-tarieven opnieuw aangescherpt. Auto’s met een hogere CO₂-uitstoot vallen hierdoor nog sneller in een hogere tariefschijf. Het loont dus om bij de aanschaf of lease van een nieuwe auto rekening te houden met de uitstootklasse en energie-efficiëntie.